Araştırma Politika ve Stratejileri
Ankara Üniversitesi ülkemizin yüksek düzey araştırma performansı gösteren Araştırma Üniversitelerinden biri olarak ulusal ve uluslararası standartlarda nitelikli araştırmalar yapmayı teşvik eden ve araştırma çıktılarının değere dönüştürülmesini sağlayan mekanizmaları kurmayı hedeflemiştir.
Bu yönüyle üniversite, sahip olduğu güçlü araştırmacı kadrosu ve araştırma alt yapısıyla ülkemizin ihtiyaçları ve stratejik hedefleri doğrultusunda belirlenen ve Yüksek Öğretim Kurumunun üniversitelerin misyon farklılaşması politikası doğrultusunda onayladığı üniversitemizin öncelikli alanlarında (Kök Hücre, Deniz Hukuku Araştırmaları, Hızlandırıcı Teknolojileri, Kamu Politikası, Gıda Arzı Güvenliği, Aşı Geliştirme, Kanser Araştırmaları, Biyoteknoloji, Analitik Kimya, Uzay Bilimleri ve Uydu Teknolojileri, İmmünoloji, Sinir Bilimi ve Beyin Çalışmaları, Nadir Hastalıklar, Onkoloji, Arkeoloji, Dil ve Edebiyat, Eğitim, Hukuk, Psikoloji) araştırma ekosistemine en üst düzeyde katkı yapmayı hedefler.
P.1. Araştırmacı niteliğinin artırılması
S.1.1. Araştırmacılara uluslararası tanınırlığı (Scimago sıralama sistemine göre dünyada ilk 500’e girmiş) olan üniversiteler/enstitülerde yurtdışı deneyiminin kazandırılması
E.1.1.1 Araştırma Üniversitesi bütçe payından kurumun fon ayırması
E.1.1.2 Yurtdışına gönderilecek adayın seçimi için ölçütlerin belirlenmesi,
E.1.1.3 Seçilen adayın çalışma konusunun ülkemizin ve üniversitemizin stratejik hedefleri doğrultusunda belirlenmesi
E.1.1.4 Araştırmacılara yurda dönüşlerinde gerekli proje desteği ve fiziki alt yapının öncelikli olarak sağlanması
E.1.1.5. Üniversitenin öncelikli alanlarında dünyada ilk 500 de yer alan üniversitelere araştırmacı göndermek
S.1.2. Nitelikli ulusal ve uluslararası araştırmacıların kuruma kazandırılması
E.1.2.1. Tersine beyin göçüyle daha çok araştırmacının kuruma kazandırılması (TÜBİTAK 2232 gibi)
- 1.2.2. Nitelikle ilgili kriterler belirleyecek komisyonlar oluşturulması ve her Anabilim dalı için kriterler ayrı ayrı belirlenmesi (h indeksi, atıf, yayınların etki değeri vb)
E.1.2.3. Doktora sonrası sözleşmeli nitelikli araştırmacı istihdam etmek
P.2. Doktora eğitiminin niteliğinin artırılması
S.2.1. Adayın Doktora mezuniyetinden önce etki değeri yüksek araştırma çıktıları (SCI-Exp, SSCI, AHCI, ESCI, TR DİZİN veri tabanlarında taranan dergilerde makale, patent başvurusu, tescil, TÜBİTAK projelerinde araştırmacı) ortaya koyması
E.2.1.1 Doktora mezuniyet koşullarının nitelik odaklı düzenlenmesi
E.2.1.2 Doktora öğrencilerine kurum içi araştırma desteği sağlanması (BAP)
E.2.1.3 Doktora sonrası burs imkânı
E.2.1.4 Lisansüstü ve özellikle doktora tezleri ile sonuçlandırılmış TÜBİTAK/BAP projelerinin patent sayılarının artırılması
E.2.1.5 Doktora eğitimin kalitesini artırmak için fakülte ve enstitülerin, TTO vb. birimlerin koordinasyonunun sağlanması
S.1.2 Araştırma çıktıları yüksek olan doktora mezunlarının istihdamına yönelik mekanizma geliştirilmesi
E.1.2.1. Doktora sonrası sözleşmeli araştırmacı istihdam etmek ve TÜBİTAK, TÜSEB ve vb. desteklerle çalışan doktora sonrası araştırmacılara kurumsal aidiyet sağlamak ve geliştirmek
S.1.3. Doktora öğrencilerine kurum içi teşvik ve araştırma desteklerinin sağlanması
S.1.4 Alanında öne çıkan üniversitelerin doktora programlarının niteliğiyle karşılaştırma yapılması
S.1.5 Doktora eğitim süresinin standart hale getirilmesi
S.1.6 Doktora yeterlik sınavının niteliğinin yükseltilmesi, her disiplin için standart hale getirilmesi
S.1.7 Doktora yeterlik sınavının katılımcılara açık yapılmasının zorunlu tutulması
S.1.8 Bütünleşik doktora programının niteliğinin artırılması, programın gözden geçirilmesi
S.1.9 Araştırma-geliştirme (ar-ge) ve dönüşümsel eğitim yaklaşımlarını lisans ve lisansüstü programlarda zenginleştirip yaygınlaştırarak bilgi üretimini özendirmek, desteklemek ve niteliğini artırarak sürdürülebilir kılınması
P.3. Üniversite Sanayi iş birliğinin geliştirilmesi
S.3.1. Üniversite araştırmacı envanterinin oluşturulması.
S.3.2. Tez konularının sektörün ihtiyacına göre belirlenmesi.
S.3.3. TTO tarafından Fikri- Sınai Haklar ve Girişimcilik konularında farkındalık oluşturulması.
P.4. Disiplinlerarası ortak projelerin desteklenmesi
S.4.1. Multidisipliner doktora programlarının açılması.
S.4.2. Araştırma alt yapısının ortak kullanımına yönelik mekanizmaların hayata geçirilmesi.
S.4.3. Araştırma kültürünün ilgili paydaşlar tarafından içselleştirilmesini sağlamak
S.4.5. Evrensel düzeyde öncelikleri de gözeterek uluslararası standartlarda disiplinler arası çalışmaları teşvik eden nitelikli bilimsel makale sayısını arttırmak
P.5. Üniversite araştırma altyapısının ve insan kaynağının verimli kullanılmasının sağlanması.
S.5.1. Cihaz envanterinin oluşturulması.
S.5.2. Cihazların kullanımına yönelik merkezi bir idari ofis yapılandırılması.
S.5.3. Öncelikli alanlarda kritik öneme sahip cihaz altyapısının kuruma kazandırılması.
S.5.4. Araştırmacı envanterinin oluşturulması.
S.5.8. Üniversitenin araştırma altyapılarının cihazlarından daha etkin faydalanılmasını sağlamak için araştırma altyapılarının cihaz bakım onarımlarına düzenli destek sağlayacak mekanizmaların oluşturulması
P.6. Araştırma niteliğinin ve dış kaynaklı proje bütçesinin artırılması.
S.6.1. AB Fonları Proje Ofisi kurulması.
S.6.2. AB Projeleri başta olmak üzere proje metinlerinin hazırlanması.
S.6.3. Genç araştırmacılara proje ve makale yazım desteği sağlanması.
S.6.4. Araştırma-geliştirme için, öz kaynaklar dışında, ulusal/uluslararası iş birlikleri ile dış fonlardan üst düzeyde yararlanılmasını sağlamak
P.7. Araştırma destek ve teşvik mekanizmalarının çeşitliliğinin artırılması.
S.7.1. Ar-Ge projelerinin başvuruları ve proje çıktılarının toplumsal faydaya dönüştürülmesi için akademisyenlere destek sağlanması için proje ofisine benzer bir birim kurulması.
S.7.2. Nitelikli proje (uluslararası, öncelikli alanlar, nitelikli doktora tez projeleri ve multidisipliner vb çalışmalar) üreten akademisyenlerin teşvik edilmesi.
S.7.3. ArGe çalışmalarının arttırılması için dış kaynaklı proje yüzdesinin belli bir yüzdesi kadar akademik personele teşvik verilmesi.
S.7.4. Dış paydaşlarla işbirliği için birimler oluşturulması, var olan mekanizmaların güçlendirilmesi, Teknik ve idari destekler ve özendirici uygulamalarla katılımın artırılması.
S.7.5. YÖK burslarına ek destek ve teşvik verilmesi.
S.7.6. ArGe çalışmalarının niteliğinin artırılması için akademik personelin motivasyonunun artırılması ve her öğretim üyesinin BAP dışı bir proje başvurusu yapması için teşvik edilmesi.
S.7.7. Araştırmaya yönelik teknik ve idari destek hizmetlerinin geliştirilmesi.
S.7.8. TTO, Erasmus Ofis, Fakülte ve enstitülerin koordinasyonunu arttırarak proje kaynaklarını yükseltmek ve çeşitlendirmek
P.8. Topluma katkı sunacak araştırmaların teşvik edilmesi
S.8.2. Ekonomik ve toplumsal katkı sağlanması.
S.8.3. Toplumsal katkı faaliyetlerinin desteklenmesi ve araştırmacıların bu yönde teşvik edilmesi.
S.8.4. Toplumsal fayda sağlayacak sosyal girişimcilik ve öğrenci girişimlerinin desteklenmesi için lisans öğrencilerinin araştırmaya katılımlarının desteklenmesi.
S.8.5. Üniversitenin araştırma ve insan kaynağı varlığını, toplumun ihtiyaçları doğrultusunda kullanabileceği araştırma seçeneklerinin belirlenmesi.
S.8.6. Güncel toplumsal sorunlara( kadına şiddet, uyuşturucu bağımlılığı, musilaj vb) yönelik projelerin desteklenmesi.
S.9.9. Araştırmanın toplumsal/küresel sorunların çözümüne ve kalkınmaya katkı sağlayan değere dönüştürülmesini sağlamak
P.9. Araştırma çıktılarının ticarileşme süreçlerine yönelik mekanizmalar oluşturulması
S.9.1. TTO’nun A.Ş. olarak yapılandırılması.
S.9.2. Lisansüstü tezlerin patent potansiyelinin ortaya konması için TTO ile enstitülerin ortak çalışma yürütmesi.
S.9.3. Üniversitenin patent portföyünün hazırlanması.
S.9.4. Araştırma projelerinden üretilen katma değeri yüksek patent, faydalı model ve telif hakkı gibi çıktıları artırmak
P.10. Lisans öğrencilerinin araştırma süreçleri konusunda farkındalığının artırılması
S.10.1. Lisans öğrencilerinin araştırma projelerine yönlendirilmesi
S.10.2. Tübitak Star programının üniversite genelinde tanıtılması.
P.11. Üniversitenin ulusal/uluslararası araştırma performansının izleme etkinliğinin artırılması
S.11.1 Kurumun sahip olduğu yazılımları (AVESİS, APSİS, BAPSİS vb) etkin kullanmak
S.11.2 Üniversitenin ulusal/uluslararası araştırma performans göstergelerini değerlendirerek iyileşmeye dönük kısa, orta ve uzun vade eylem planları oluşturmak
S.11.3 Araştırma çıktılarının ve sonuçlarının izlenmesinde ve iyileştirilmesinde ilgili kurul ve komisyonları çalıştırmak,